Konsekwentna polityka lokalna partii CSU w Monachium

13-07-2003

Autor: Christoph Kasprzyk z Monachium

Za sumę ok. 1,5 mld Euro wybudowano i oddano 29.06.03 do użytku nowy “Terminal 2” lotniska w Monachium. Po raz pierwszy w histori, część inwestycji ( ok. 40% ) została pokryta przez linie lotnicze Lufthansy. Pozwoliło to na uzyskanie ekskluzywnego prawa do wykorzystywania nowych hal przez całą rodzinę Star Alliance ( Lufthansa, Polskie Linie Lotnicze LOT, United, Air Canada, SAS).


Ta najnowsza inwestycja jest przykładem przyszlościowej polityki CSU - bawarskiej, regionalnej partii ( Unia Chrzescjansko Socjalna ), ktora od dziesięcioleci wspiera projekty mające uatrakcyjnić Bawarie dla inwestorów krajowych i zagranicznych ale również dla obywateli chcęcych tutaj zamieszkać i podjać prace.

Poczatki tej organizacji politycznej sięgają lata 1945 roku. Przypomne tutaj, ze po kapitulacji Wehrmachtu 8/9 maja w 1945 roku, amerykański rząd wojskowy kontrolował i administrował całą Bawarię.W sierpniu 1945 amerykanie rozpoczęli rozluźnianie władzy i wyrazili zgodę na stopniowe dopuszczenie i powstawanie partii politycznych, dając początek dla rozwoju demokracji i nowemu porządkowi polityczno – gospodarczemu. 13 pazdziernika 1945 w Wuerzburgu ( Frankonia ) zawiazała się dzisiejsza CSU jako przeciwwaga dla ruchu socjalistycznego SPD ( aktualnie rządzacej partii Kanclerza Schroedera). CSU została do dnia dzisiejszego najsilnieszą platformą bawarską dla obywateli o konserwatywnych i prawicowych poglądach. Powojenne Monachium było zniszczonym i ekonomicznie prowincjonalnym miastem. Pięćdziesiąt lat po 2-giej Wojnie Światowej jest nie tylko światową stolicą Piwa ( Oktober Fest ), jest główną siedzibą BMW, Siemensa czy Hypo Bank. Jest miastem z najmniejszym stopniem bezrobocia w kraju.

Edmund Stoiber ( minister – prezydent Bawarii ) jest dumny z kontunuacji dzieła zapoczątkowanego przez Franza Josefa Straussa ( bawarskiego polityka prawicowego z lat 1970/1980 ). Jego wizja gospodarczych przemian na południu Niemiec zaowocowała 20 lat później nie tylko najnowocześniejszym lotniskiem Europy, nie przypadkowo noszącym jego nazwisko ale także powstaniem największego skupiska firm IT´s czy biotechnologi w Europie. Nowe lotnisko potwierdza myślenie, które można by ocenić jako zdrową Gigantomanie. W dniu dzisiejszym Airport obsługuje ok. 24 mln pasażerów rocznie. Terminal 1 + 2 są w stanie bezboleśnie ( max. 30 min dla trazytu ) przerzucić 50 mln podróżnych rocznie. Wedlug prognoz, powinno to nastąpić w 2015 roku. Lotnisko to Maszyna Miesc Pracy ( Job Maschine). Aktualnie jest tu zatrudnionych 22.000 osób, do roku 2015 będzie juz 40. 000. Pobliskie miasteczka Freising i Erding przeżywają boom budowlany. Przyjeżdzają “imigranci” z socjalistycznej północy i ze wschodu ( bylej NRD ) aby się tutaj osiedlić i profitować ze stabilnej sytuacji gospodarczej zawdzięczonej twardej ręce CSU .

( minister – prezydent Bawarii ) jest dumny z kontunuacji dzieła zapoczątkowanego przez Franza Josefa Straussa ( bawarskiego polityka prawicowego z lat 1970/1980 ). Jego wizja gospodarczych przemian na południu Niemiec zaowocowała 20 lat później nie tylko najnowocześniejszym lotniskiem Europy, nie przypadkowo noszącym jego nazwisko ale także powstaniem największego skupiska firm IT´s czy biotechnologi w Europie. Nowe lotnisko potwierdza myślenie, które można by ocenić jako zdrową Gigantomanie. W dniu dzisiejszym Airport obsługuje ok. 24 mln pasażerów rocznie. Terminal 1 + 2 są w stanie bezboleśnie ( max. 30 min dla trazytu ) przerzucić 50 mln podróżnych rocznie. Wedlug prognoz, powinno to nastąpić w 2015 roku. Lotnisko to Maszyna Miesc Pracy ( Job Maschine). Aktualnie jest tu zatrudnionych 22.000 osób, do roku 2015 będzie juz 40. 000. Pobliskie miasteczka Freising i Erding przeżywają boom budowlany. Przyjeżdzają “imigranci” z socjalistycznej północy i ze wschodu ( bylej NRD ) aby się tutaj osiedlić i profitować ze stabilnej sytuacji gospodarczej zawdzięczonej twardej ręce CSU .

Nowi goście tranzytowi przylatują z Austri, Polnocnych Wloch, Szwajcarii, Czech i Polski.

Po sprawnej przesiadce lecą dalej do USA, Kanady, Południowej Afryki czy Azji. Nowy parking mieści 6400 samochodów na 11 piętrach. Bagaże można oddać w 120 punktach a system transportu walizek ma łączną długość 40 km. 75 samolotów może rówocześnie przebywać na płycie lotniska. 120 małych sklepów ( Gucci, Escada czy Boss ) znalazło schronienie nie licząc wielu restauracji z całego świata.

Ponieważ odległość od Terminalu do centrum miasta wynosi 37 km, trwają dyskusje nad szybkim pociągiem expresowym, który byłby w stanie pokonać ten odcinek w ok. 10 min.

Ten High Tech Pojazd o nazwie TRANSRAPID, to pociąg napędzany energia magnetyczną i przemieszczający się z prędkością 300km/h. Partia Socjalistów SPD i Zielonych blokuje w Berlinie nie-ekologiczne bawarskie ambicje i chciałaby zapewne wysłać rowerem po polnej drodze, z lotniska do centrum obładowanych bagażami turystów.

Tutaj musi CSU przekonać przeciwników politycznych o słuszności miliardowej inwestycji.

Czasu jest nie wiele, bo juz w 2006 roku w Monachium mają być otwarte Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej na nowym ( i znowu największym w Niemczech ! ) stadionie należącym do klubu FC Bayern -Muenchen.W Berlinie się tego zupełnie nie rozumie, to tak, jak gdyby Poznań czy Kraków chciałby być nowocześniejszy i większy od Warszawy.

 

 

 

Zaciekawionych zapraszam na strone:

http://www.munich-airport.de/EN/

http://www.oktoberfest.de/en/fakten/

 

Autor: Christoph Kasprzyk, 4.07.2003 Monachium






Copyright by © 2006 by e-polityka.pl - Pierwszy Polski Serwis Polityczny. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.