Aby zapisać się na listę naszego newslettera, prosimy podać swój adres email:

 

Wyszukiwarka e-Polityki :

 

Strona Główna  |  Praca  |  Reklama  |  Kontakt

 

   e-Polityka.pl / Narodowa Strategia Bezpieczeństwa USA 2006               

dodaj do ulubionych | ustaw jako startową |  zarejestruj się  

  ..:: Polityka

  ..:: Inne

  ..:: Sonda

Czy jesteś zadowolony z rządów PO-PSL?


Tak

Średnio

Nie


  + wyniki

 

P - A - R - T - N - E - R - Z - Y

 



 
..:: Podobne Tematy
23-06-2011

 

26-04-2011

 

19-04-2011

 

05-04-2011

 

29-03-2011

 

22-03-2011

 

08-03-2011

 

+ zobacz więcej

Narodowa Strategia Bezpieczeństwa USA 2006 

25-04-2006

  Autor: Agata Motyl

16 marca 2006 administracja prezydenta G. Busha Jr. wydała drugą za czasów jego urzędowania Narodową Strategię Bezpieczeństwa (National Security Strategy – NSS 2006), określającą najważniejsze cele i interesy USA na arenie międzynarodowej. Wspomniany dokument mimo, że nie ma mocy prawnie wiążącej, jest ramowym planem dla kierunku tworzenia nowych ustaw, swoistymi wytycznymi którymi kierują się Stany Zjednoczone w swojej polityce zagranicznej.

 

 

W przemówieniu z okazji ogłoszenia NSS 2006 prezydent Bush powiedział: „Ideały które zainspirowały naszą historię – wolność, demokracja i prawa człowieka – teraz inspirują coraz więcej narodów na świecie. Wybieramy przywództwo zamiast izolacjonizmu i dążenie do wolnego rynku zamiast protekcjonizmu. Wybieramy zmierzenie się z wyzwaniami teraz zamiast pozostawiania ich do rozwiązania przyszłym pokoleniom. Będziemy walczyć z naszymi wrogami poza granicami Stanów Zjednoczonych, zamiast oczekiwać na ich atak na naszym terytorium. Będziemy aktywnie kształtować świat, zamiast czekać aż on nas ukształtuje, będziemy wpływać na wydarzenia aby uczynić je lepszymi, zamiast pozostawać na ich łasce.”

Przemówienie prezydenta Busha nie pozostawia wątpliwości, że zaprezentowana strategia ostatecznie zrywa z amerykańskimi pomysłami izolacjonistycznymi na rzecz aktywnego zaangażowania na świecie i wpływu na istotne wydarzenia międzynarodowe. NSS 2006  nie tylko mówi o zaangażowaniu w rozwiązywanie problemów metodą pokojową – poprzez dyplomację i mediacje – ale również jako alternatywę dla rozmów wskazuje rozwiązania zbrojne.

Strategia opiera się na dwóch głównych założeniach – pierwszym z nich jest promocja wolności, sprawiedliwości oraz poszanowanie praw człowieka, co ma przeciwdziałać tyraniom i pozwolić na osiągnięcie dobrobytu poprzez wolny handel oraz mądrą politykę rozwoju. Amerykanie zaznaczają wyraźnie, że spokój wewnętrzny Stanów Zjednoczonych zależy w dużej mierze od spokoju na świecie, a najlepszym środkiem zapobiegającym niepokojom światowym jest eksport demokracji. Demokracja jest tym systemem, który poprzez zależność rządzących od wyborców zapewnienia bezpieczeństwo. Demokratyczne państwa nie dążą do wojny, dbając o zapewnienie warunków do godnego życia swoich obywateli.

Drugim filarem strategii jest podejmowanie wyzwań jakie stawia powiększająca się coraz bardziej społeczność demokratyczna. W filarze tym zawarte są także problemy globalne, dotyczące całego świata, zarówno demokratycznego jak i nie, takie jak pandemie, terroryzm, rozprzestrzenianie broni masowego rażenia oraz katastrofy naturalne. Każdy z wymienionych obszarów traktowany jest na równi z innymi. O istotnym znaczeniu tego filaru świadczy fakt, że przez ostatnie kilka lat USA zetknęły się z każdym z wymienionych powyżej zagrożeń.
Sposobem na rozwiązanie problemów drugiego filaru jest współpraca międzynarodowa i przewodnictwo USA w rozwiązywaniu problemów, które spowoduje większe zaangażowanie w sprawy międzynarodowe przez inne demokratyczne państwa.

NSS 2006 koncentruje się szczegółowo na dziesięciu obszarach. Są to kolejno: Prawa człowieka, działania na rzecz wzmocnienia międzynarodowych porozumień, mających zapobiegać atakom terrorystycznym, współpraca regionalna nakierowana na unikanie konfliktów, wzmocnienie bezpieczeństwa na wypadek zdobycia przez terrorystów broni masowego rażenia, wspieranie wolnego handlu i gospodarki wolnorynkowej, wspomaganie rozwoju społeczeństw otwartych i demokracji, rozwój współpracy z innymi mocarstwami światowymi, przekształcenie amerykańskich instytucji ds. bezpieczeństwa tak, by sprostały wyzwaniom XXI wieku oraz wyzwania globalizacji.

Co warte zauważenia, NSS 2006 jest dokumentem posługującym się raczej językiem wojny niż dyplomacji, mimo, że na pierwszym miejscu odwołuje się do dyplomatycznych metod kształtowania ładu międzynarodowego. Już zdanie otwierające NSS 2006 wskazuje wyraźnie: „Moi drodzy Amerykanie. Ameryka jest w stanie wojny”. Duży nacisk został położony na znaczenie wojny jako środka prewencji oraz na współpracę międzynarodową, zwłaszcza w obrębie NATO. Tegoroczna Strategia charakteryzuje się nieco większym realizmem niż poprzednia, aczkolwiek wyraźnie widać amerykańskie podejście do roli USA na świecie i dwubiegunowe postrzeganiu świata. Na operacje w Afganistanie większość Europejczyków patrzyła w kategoriach porażki, Amerykanie traktują ja jako sukces. Zadziwiające są również zmiany wśród sojuszników bliskowschodnich – wypadł z tego grona Izrael (nie wiadomo czy przez przypadek, czy celowo), NSS 2006 wymienia wyłącznie Egipt i Arabię Saudyjską. Amerykanie wypowiadają się również ostro przeciwko nowemu rządowi palestyńskiemu, stworzonemu przez Hamas, podobnie jak Unia Europejska.

Czym właściwie jest NSS 2006? Strategie są wydawane przez administrację Białego Domu, teoretycznie co rok, praktycznie w zależności od potrzeb, jednak nie stanowią prawa sensu stricto. Są swoistym wyznacznikiem pożądanych kierunków polityki prezydenckiej, potwierdzeniem istnienia pewnego stanu faktycznego, w którym przyszło USA funkcjonować.

Agata Motyl
Autorka jest doktorantką na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ilustracja: Okładka papierowego wydania tegorocznej Narodowej Strategii Bezpieczeństwa
Źródło: Biały Dom

 

  drukuj   prześlij na email

  powrót   w górę

Tego artykułu jeszcze nie skomentowano

Copyright by (C) 2007 by e-Polityka.pl - Biznes - Firma - Polityka. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Kontakt  |  Reklama  |  Mapa Serwisu  |  Polityka Prywatności  |  O nas


e-Polityka.pl